Forum www.wrowersi.fora.pl Strona Główna www.wrowersi.fora.pl
Rowerzyści wrocławscy
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Słownik techniczny

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.wrowersi.fora.pl Strona Główna -> Sprzęt
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
velorzysta
Administrator



Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 151
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 5:35, 30 Sty 2013    Temat postu: Słownik techniczny

Amortyzator - [link widoczny dla zalogowanych]
Acera -jedna z niższych grup osprzętu Shimano do górali [link widoczny dla zalogowanych]
Alivio - grupa osprzętu Shimano do górali
Altus jedna z najniższych grup osprzęty Shimano dla górali (zaraz za Tourney)
ATB -rodzaj roweru górskiego .Uniwersalny [link widoczny dla zalogowanych]
AV -zawór AV -wentyl samochodowy (Auto Valve ?)
Bagażnik - [link widoczny dla zalogowanych]
Barend -popularnie rogi --http://pl.wikipedia.org/wiki/Barend
Bicykl - rower z wielkim przednim kołem stosowany od ok.1870 r po wynalezieniu szprych.Wielkie koło wymyślono do szybszej jazdy, bo jeszcze nie było przekładni [link widoczny dla zalogowanych]
Bidon - nietłukące naczynie na napoje--http://pl.wikipedia.org/wiki/Bidon_rowerowy
Błotnik - [link widoczny dla zalogowanych]
BMX - patrz Rower BMX (rower do akrobacji) Jest to dyscyplina olimpijska od 2008 r.

Cantilever- hamulec mechaniczny szczękowy .Charakteryzuje się zwykle krótszymi dźwigniami zaciskającymi niż V-brake.Zwykle dźwignie są lekko odgięte co zdaje się ma służyć równoważeniu siły docisku obu stron.Trudniejszy w regulacji od V-brake.Nie zawsze jest możliwość szybkiego odpięcia linki przez co nie za bardzo nadaje się do grubych opon, bo utrudnia demontaż kół. Bywa, że w tanich hamulcach dźwignie są zbyt krótkie przez co siła hamowania jest niższa, co przekłada się na szybsze pękanie linki ze względu na duże siły naciągania jej przez ręczną dźwignię.Polecam zastąpić je V-breakami gdyż pracują na tych samych piwotach (ośkach)więcej [link widoczny dla zalogowanych]

Centrowanie - naciąganie szprych tak aby obręcz koła obracała się w jednej płaszczyźnie bez bić i poziomych i pionowych (promień). Czynność niezwykle prosta i dziwi, że tak wiele osób decyduje się centrować kola w zakładzie naprawczym.Kluczyk do szprych to koszt kilku złotych. [link widoczny dla zalogowanych]
Chorągiewka rowerowa - element ozdobny ale często poprawiający widoczność szczególnie przyczepek lub rowerów poziomych
Chwyty -okładziny kierownicy na jej końcach, chwytane dłońmi (rękojeść)
Cykl -polska nazwa roweru z 1900 roku.

Deore grupa osprzętu Shimano ze średniej półki do górali
Deore XT grupa osprzętu Shimano do górali do 1992 najwyższa [link widoczny dla zalogowanych]
Dętka - wykonana z gumy lub zalecana z gumy butylowej. Wyposażana w kilka rodzai zaworów (wentyli). Różni się rozmiarem (średnica koła) jak i grubością rury dętki (opony) .Dla wzmacnianych kół ważne aby wentyl był długi.Stosuje się dętki z rożnymi systemami antyprzebiciowymi
Dętka antyprzebiciowa FOSS-dętka z przeźroczystego tworzywa zasklepiająca się na gwoździu do 3 mm średnicy.Materiał jest tak miękki i plastyczny, że wystarczy podgrzać zapaliczką i zgnieść miejsce przebicia palcami a się otwór zakleja.
Direct Route Technology- konstrukcja przerzutki [link widoczny dla zalogowanych]
Dynamo prądnica cierna, butelkowa(od kształtu) -- [link widoczny dla zalogowanych]
Dzwonek rowerowy -mechaniczny służy do ostrzegania. Stare konstrukcje brały napęd z koła. [link widoczny dla zalogowanych]
ESP -system indeksacji biegów (przerzutek i manetek) stosowany przez f-mę SRAM. Skok manetki i skok przerzutki są jednakowe
FOSS-firma produkująca np patrz Dętka antyprzebiciowa FOSS
Full-suspension - Rowery górskie z pełną amortyzacją.
Gripy- rączki kierownicy (manetki obrotowe)
Hamulec Cantilever--patrz Cantilever
Hamulec szczękowy [link widoczny dla zalogowanych]
Hamulec V-brake - patrz V-brake
Hardtaile -Rowery górskie z przednią amortyzacją (bez tylnej)
Imbus patrz Klucz imbusowy
Indeksacja biegów - dopasowanie części polegające ana tym ze jeśli manetka wyciąga linkę hamulcową o jakaś wartość np 1 mm to przerzutka musi być do tej wartości dopasowana aby przesunęła łańcuch o standardowy wymiar potrzebny do równego ustawienia łańcucha na sąsiednim trybie w zębatkach tylnych lub przednich. Przykładowo SRAM stosuje inną indeksacje niż Shimano to tez przestawienie manetki SRAM z przerzutka Shimano o innym indeksie spowoduje złe ustawienie łańcucha. (patrz np ESP)
Kadencja - liczba obrotów korb na minutę .Aby była optymalna dla organizmu 80-120 (?) stosuje się system przerzutek zębatek.
Kaseta -system mocowania tylnego wieloryb na piaście. Jest to system nacięć stabilizujący wielotryb który jest dokręcany jedną nakrętką. [link widoczny dla zalogowanych]
Według innej wersji kaseta to wielotryb bez wolnobiegu
Kierownica - wymiary kierownic [link widoczny dla zalogowanych]
Klamka - dźwignia ręczna hamulca [link widoczny dla zalogowanych]
Klamkomanetka - [link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Klasa osprzętu jako grupa osprzętu (producencka) - Grupa osprzętu [link widoczny dla zalogowanych]
.... Grupy Shimano -- [link widoczny dla zalogowanych]
....... Grupy Shimano dla r.Miejskich i szosowych [link widoczny dla zalogowanych]

Klej kontaktowy do łątek- klej z grupy Budaprenów, który używa się tak, ze po nasmarowaniu oczyszczonej i odtłuszczonej powierzchni czeka się ok15-17 minut i po silnym ściśnięciu następuje szybkie złączenie powierzchni.Kleje w zestawach do łatek są silnie rozcieńczone aby mogły rozpuścić warstwę z miękkiej gumy (czerwona) jaką powlekane są łatki.W tym przypadku nie musimy czekać aż kwadransa, bo klej odparowuje w około 1 minutę i można od razu zakładać dętkę i jechać
Klocek hamulcowy - wkład cierny hamulca ręcznego lub hydraulicznego. Klocki h.r. zwykle są zintegrowane z uchwytem.Uchwyty mają ośki nagwintowane i własna nakrętkę albo są bez gwintu z nacięciami (radełkowane lub przewężenia) i zaciskane w otworze dźwigni szczęk.ten rodzaj klocków bez gwintu stosowany jest zwykle w h.cantilever. Łatwiejsze w regulacji są klocki z gwintem. Stare klocki hamulcowe występujące w składakach typu Wigry czy kolarzówkach mają okładziny z gumy. Nowsze mają rożny skład często z bardziej sztywnego materiału.Ze względu na ścianie się okładzin linki zwykle mają regulacje długości (albo przy dźwigni ręcznej-górale , albo przy hamulcu szczękowym -kolarzówki

Klucz imbusowy- sześciokątny klucz wewnętrzny wkładany do łba śruby. Najczęściej wygięty na kształt fajki.Mały i lekki bardzo często stosowny do śrub w rowerze .Śruba imbusowa w rowerze to najczęściej 6mm do mocowania kierownicy (mostka ). 5 mm do klocków hamulcowych. 2-3 mm śruby regulacyjne w przerzutkach,manetkach.
Klucz torx Klucz wewnętrzny do śrub torx charakteryzujący się większymi siłami niż popularniejszy w rowerach imbus.Łeb śruby ma charakterystyczną 8 ramienna gwiazdkę dziki czemu można odkręcić śrubę nawet o jeden rozmiar mniejszym niż nominalny.Numeracja jest dużo gęstsza niż milimetrowa np małe śrubki stosowane w domu mają wymiary najczęściej 15-20. Komórki skręcane są najczęściej śrubkami 6-7. Istnieją systemy rozwijane jak torx z otworkiem , Torx Plus i kolejne
Kolarzówka- patrz : rower szosowy
Koła - [link widoczny dla zalogowanych]
Kompozyt - materiał kompozytowy składający się z kilku materiałów jak np maty i żywicy [link widoczny dla zalogowanych]

Korba -ramię pedałów przenoszące napęd na oś suportu. [link widoczny dla zalogowanych]
Lemondka - kierownica do wyścigowej jazdy [link widoczny dla zalogowanych]

Łatka wulkanizacyjna - Są łatki na gorąco ale stosuje się je do grubych dętek samochodowych i motocyklowych, bo można stopić dętkę. Łatki na klej wyparły łatki na gorąco nawet u wulkanizatorów samochodowych. Łatka rowerowa składa się z dwóch warstw. Jedna to czarna twarda guma a warstwa bezpośrednio przylegająca do dętki to miękka guma zwykle czerwona lub szara, którą wciera się w gumę pod wpływem ciepłą.Taka łatka przyklejona klejem wulkanizuje się podczas jazdy Zatem w minutę po przyklejeniu łatki pompujemy do małego ciśnienia i jeździmy pół godziny. Wadą jest możliwość odwulkanizowania się podczas upałów dlatego ważne jest oczyszczenie przed klejeniem i dobór łatki aby nie była zbyt mała.
Łyżka do ściągania opon -płaskie narzędzie przypominające rękojeść łyżki ułatwiające ściąganie opony bez skaleczenia dętki i obręczy (obłe końcówki)

Mod - 20 calowy rower trialowy
Modulator-małe urządzenie montowane na lince hamulcowej przy hamulcu, składające się ze sprężyny (?) regulującej siłę hamowania szczęk (?) jak i pozwalające w płynny sposób zwiększać sile hamowania.
Manetka -dźwignia ręczna przerzutki-są manetki obrotowe na kierownicy i dźwigienkowe montowane na kierownicy lub częściej na ramie. Dźwigienkowe manetki na kierownicy zwykle składają się z dwóch dźwigni obsługiwanych dwoma palcami. Więcej [link widoczny dla zalogowanych]

Mostek sterowy- element między kierownicą a ramą (oś kierownicy) [link widoczny dla zalogowanych]
MTB - Mountain Terrain Bike - patrz rower górski
Nypel - nakrętka szprychy [link widoczny dla zalogowanych]

Obręcz wzmocniona -2-3 komorowa obręcz stosowana zwykle w konstrukcjach aluminiowych zwiększająca wytrzymałość na naprężenia. Obręcz jest wtedy wysoka, co zmusza do stosowania krótszych szprych.Należy pamiętać o kupowaniu dętek z wentylem długim (zwykle wystarcza 45 mm)długie wentyle stają się już normą wobec powszechności takich obręczy. Typowa szerokość obręczy 19-21 (mierzona od wewnątrz ?) dopasowana jest do typowych opon. Grube opony przystosowane są do zakładania na szerokie obręcze, inaczej będą spadać.

Okładzina hamulcowa- klocek bez uchwytu stosowany w hamulcach tarczowych [link widoczny dla zalogowanych]
Opaska antyprzebiciowa (patrz też opona a.) -taśma szeroka na 25-40 mm gruba na ok 5 mm zawierająca najczęściej drobiny ceramiczne (opaska aramidowa) .Wkłada się ją między dętkę i oponę .Istnieje niebezpieczeństwo odklejenia się taśm mocujących dlatego bezpieczniejsze są opony ant. Jednak opaska jest wielokrotnego użytku a opony a. są dziś 2-6 razy droższe od zwykłych.
Opona antyprzebiciowa - z wkładką aramidową (drobinki ceramiczne) lub kewlarową (wytrzymałe na zginanie tworzywo węglowe)
Opona bezdętkowa TNT -opona uszczelnia specjalnym lateksowym płynem nie wymagająca dętki co przydaje się w sportach ekstremalnych.Jednak źle dopasowana opona może zawieść.
Ostre kolo- napęd polegający na sztywnym sprzężeniu łańcuchem przedniej zębatki z tylną , która jest na stale sprzężona z osią tylnego kola.W efekcie nie można zatrzymać pedałów i jak kręci się tylne koło to kręcą się też pedały. Niewygodne to i nielegalne jeśli rower nie ma dodatkowych hamulców. pozwala jednak nogami kontrolować prędkość. Jest to swoista moda kultywowana przez np kurierów a przydaje się np w jeździe bez trzymanki.Ostre kolo posada zwykle z tyłu jedną zębatkę co jest wysoce niekorzystne w ruchu miejskim a uniemożliwia jazdę w górskim terenie. O.K jest bardzo częste w dziecinnych rowerkach.

Pedał (pedała) -pedały od wieków mają problemy z płcią. [link widoczny dla zalogowanych]
Penny-farthing-współczesna ang.nazwa bicyklą powstała przez skojarzenie do monet o rożnych średnicach.
Piasta - [link widoczny dla zalogowanych]
Piwot -ośka hamulca (dźwigni zaciskowej na obręczy) .Często piwoty spinane są dodatkową podkową zapobiegającą odginaniu się piwotów przy dużej sile hamowania.
Płyn antyprzebiciowy - lateksowy płyn natychmiast zasklepiający otwór w miejscu przebicie (2,4-3 mm) co umożliwia jazdę z kolcem lub gwoździem w oponie.Stosuje się do dętek jak i do opon bezdętkowych. Płyn wytrzymuje średnio około 1-2 miesięcy dla sportowców i zapewne ponad 6 miesiecy dla mniej ekstremalnej jazdy.Detki z tym płynem są do nabycia.Można tez kupić osobno i wlewać przez zawór lub przy zakładaniu opony (około 50 ml na koło)

Pompka Królaka - narzędzie obrony przed ruskim zajeżdżaniem

Przełożenie- stosunek ilości zębów w zębatkach przedniej i tylnej.Przy typowym rowerze 3 zębatki z przodu i 6-7 z tyłu, otrzymujemy 18-21 przełożeń. Należy jeszcze uwzględnić średnicę koła. Przełożenie miękkie to mały stosunek czyli zmniejszona zębatka przednia. Pedałujemy wtedy lżej.Istnieją przełożenia stale patrz ostre kolo.
Przerzutka - [link widoczny dla zalogowanych]
Przyczepka jednokołowa [link widoczny dla zalogowanych]
Przyczepka dwukołowa - [link widoczny dla zalogowanych]
PSI- jednostka ciśnienia powietrza w kołach w przybliżeniu 1 atm =13-14 PSI
Quick Release -szybkozamykacz np koła.
Rama - Wymiary ram [link widoczny dla zalogowanych]
Rawka koła patrz Obręcz koła
Rigid - rower górski bez amortyzatora np do trialu
Rogi- dokręcane do prostej kierownicy boczne zakończenie pozwalające trzymać kierownicę w inny sposób (jak za rogi) co ułatwia jazdę w górach i pozwala zmienić chwyty aby poprawić krążenie krwi.

Rower BMX- (ang. bicycle motocross) Rower do akrobacji [link widoczny dla zalogowanych]
Rower dirtowy -http://pl.wikipedia.org/wiki/Dirt_jumping
Rower górski [link widoczny dla zalogowanych]
Rower przełajowy - [link widoczny dla zalogowanych]
Rower szosowy - (wyścigowy) przystosowany do uzyskiwania dużych prędkości. Charakteryzuje się niską wagą, opływowością, kierownicą w kształcie rogów barana lub inną pozwalającą jechać w pozycji zgiętej (opór powietrza). Duże koła 28 cali, wąskie opony, niski bieżnik, szybkozłącza pozwalające na szybki serwis,brak błotników i osprzętu typu dzwonki i lampki. [link widoczny dla zalogowanych]
Rower torowy - rower do jazy na czas na torze [link widoczny dla zalogowanych]
Rower trialowy - [link widoczny dla zalogowanych]
Rysunek roweru - [link widoczny dla zalogowanych]

Saint - najwyższa grupa sprzętowa Shimano do górali [link widoczny dla zalogowanych]
Siodło - do każdego roweru inne [link widoczny dla zalogowanych]
SIS - system indeksacji przerzutek u Shimano 9kok manetki o 1 mm powoduje przesunięcie wózka przerzutki o 1,7 mm
Skatepark meijsce do jazdy na BMX.Sztucznie stworzony tor
Skuwacz łańcucha -Narzędzie rozłączania ogniw łańcucha oraz do spinania go na powrót. Rodzaj imadełka z trzpieniem wypychającym ośkę ogniwa. [link widoczny dla zalogowanych]
[SLX] - grupa klasy osprzętu Shimano do górali od 2008 r. Średniowysoka [link widoczny dla zalogowanych]
[Snejk] - od ang. wąż- rodzaj podwójnego przebicia dętki o symetrycznym ułożeniu. Występuje po dobiciu kołem do ostrego krawężnika i przyszczypaniu dętki do obu stron obręczy, co skutkuje dwoma otworami odsuniętymi o ok 2 cm, czyli o szer.obręczy.
Softtaile -rowery ze szczątkową tylną amortyzacją (bazującą na ugięciu materiału, z którego zrobiona jest rama np. Cannondale Scalpel a także na minimalnych amortyzatorach zastosowanych na tylnych widełkach),
Stock - 26 calowy rower trialowy (często bez siodełka)
Suport- wkład z łożyskami i osią, napędzany korbami pedałów.Zintegrowany bywa nazywany pakietem.Zwykle na łożyskach maszynowych uszczelnianych co zapobiega dostawaniu się błota i eliminuje pękanie koszyków kulek. Końce osi zakończone są kwadratami. Dwa główne wymiary to długość osi i rozstaw misek suportu związany z długością rury typowo 76 (?). Ten wymiar nie jest krytyczny bo można suportu nie wkręcić do końca jeśli jest dłuższy. Ważniejsza jest długość osi (typowo 114-117), bo musi pasować do grubości koła zębatego, oraz grubości rury ramy, na której zamocowana jest przerzutka przednia. przeróbka starej osi z miskami i łożyskami w koszyczkach na suport wiąże się z wymianą korby zintegrowanej z zębatką, na korby mocowane na kwadrat. [link widoczny dla zalogowanych]

SRAM i nie mylić z OSRAM -korporacja [link widoczny dla zalogowanych]
Szosowy rower - patrz rower szosowy
Sztyca podsiodłowa - [link widoczny dla zalogowanych]
Szybkozamykacz- szybkozłącze do mocowania kół lub siodełka działające na zasadzie mimośrodowego zacisku. [link widoczny dla zalogowanych]

Szytka - rodzaj wąskiej opony zintegrowanej z dętką, stosowany w rowerach wyścigowych [link widoczny dla zalogowanych]

TNT - patrz Opona bezdętkowa
Torowy rower - patrz: rower torowy
Torpedo - rodzaj napędu zintegrowanego z hamulcem zamontowanego w tylnej piaście. Działa jak wolnobieg tzn czy przestajemy pedałować to rower się toczy rozpędem a pedały się nie kręcą. Gdy obrócimy pedałami do tyłu to włącza się hamulec. [link widoczny dla zalogowanych]
Torx -patrz Klucz torx

Tourney -gruba osprzętu Shimano najniższej klasy górali [link widoczny dla zalogowanych]

V-brake - hamulec mechaniczny szczękowy o układzie dźwigni V [link widoczny dla zalogowanych]

Wentyl Dunlop -stary tym wentyla zawierający gumkę wentylkową. Dość zawodny bo gumka się rozwulkanizowywuje. Niepraktyczny ze względu na możliwość złośliwego spuszczania powietrza i kradzieży wentylka.

Wentyl Presta (SV) -zasada działania taka sama jak w.samochodowego.Jest cieńszy wiec stosuje się go w wąskich kolach aby otwór nie osłabiał obręczy.Dodatkowym zabezpieczeniem jest nakrętka ciągnąca bolec w gore przez co zawór trzyma lepiej powietrze. Można pompować zwykłą pompką [link widoczny dla zalogowanych]

Wentyl Schradera (AV) -samochodowy- [link widoczny dla zalogowanych]
Widelec - [link widoczny dla zalogowanych]
Wkładka antyprzebiciowa - patrz opona antyprzebiciowa i opaska antyprzebiciowa
Wolnobieg -tylny zespół zębatek charakteryzujący się tym, że dzięki wewnętrznym zapadkom można zatrzymać pedałowanie przy kręcącym się rozpędem kole (przeciwieństwo ostrego koła). [link widoczny dla zalogowanych]

XTR- najwyższa grupa osprzętu Shimano dla górali. Zawodnicza [link widoczny dla zalogowanych]
Zawór - patrz wentyl




---spoza techniki
# Dirt jumping, dirt - dyscyplina rowerowa odbywająca się na specjalnie przygotowanym torze (zbudowanego najczęściej z hop ziemnych - dirtów) z zastosowaniem rowerów BMX lub MTB. Polega na wykonywaniu skoków i w ich trakcie różnych ewolucji w powietrzu (szczegółowa lista znajduje się poniżej).
Najczęściej rower dirtowy nie posiada amortyzacji tylnego koła, i jest hybrydą BMX i MTB. Ramy dirtowe są sztywne oraz bardzo wytrzymałe, przeważnie w rozmiarach 12-15 by umożliwić niektóre triki np. can-can. Rowery do skoków posiadają głównie amortyzację przedniego koła (nie dotyczy BMX) o skoku amortyzatora ok. 80–130 mm.
Początki dirtu sięgają lat 70. w USA, obecnie jest to jedna z najbardziej widowiskowych dyscyplin sportowych, zdobywająca coraz więcej zwolenników na świecie.

# Flatland - dyscyplina polegająca na wykonywaniu akrobacji na płaskim, dużym, najlepiej asfaltowym terenie. W ramach tej dyscypliny wykonuje się różne triki stojąc na pegach, pedałach lub napędzając koło pocierając nogą o oponę. Punkty dostaje się za trudniejsze elementy. Wbrew pozorom, nie jest to jedna z bezpieczniejszych odmian tego sportu, gdyż prócz obtarć lub stłuczeń, zdarzają się również ciężkie urazy, szczególnie stawów nadgarstkowych oraz łokci. Charakterystyczna dla flatlandu jest budowa roweru - krótka baza kół, bardzo niskie przełożenie, a także konieczne wyposażenie w pegi i rotor. Obecnie większość rowerów do flatlandu nie posiada hamulców wcale lub posiada jedynie przedni.

#Park BMX -- forma jazdy na BMX polegająca na pokonywaniu przeszkód w skateparku (np. rampa, quarter, spine itp.) w określonym limicie czasu. Sędziowie wybierają dwa najlepsze z trzech przejazdów i przyznają punkty. Ilość i długość przejazdów zależy od konkursu (X-games, Gravity Games itd.)

# Sporty rowerowe - [link widoczny dla zalogowanych]
Street BMX -jazda po murkach , schodach itp
# Trial - zawody na kontrolowana jazdę [link widoczny dla zalogowanych]
Trial- dyscyplina, w której celem jest pokonanie trudnego odcinka (np. skały, schody, poręcze) na specjalnym (patrz :rowerze trialowym).Trial miejski.Trial górski.Trial enduro (sztuczne przeszkody)

# UCI- Międzynarodowa Unia Kolarska [link widoczny dla zalogowanych]
# Vert BMX -jazda po pionowych rampach -forma jazdy na BMX polegająca na rampie przypominającej przekrojoną rurę. Ten styl jazdy rozpowszechnił Mat Hoffman
# Zawody przełajowe - [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez velorzysta dnia Czw 6:53, 31 Sty 2013, w całości zmieniany 25 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.wrowersi.fora.pl Strona Główna -> Sprzęt Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin